ارتباط تیازولیدین دیون با افزایش وزن

27 مارس 2015 – محققان اعلام کردند ازعلت افزایش چربی بدنی و وزن بدن با مصرف داروی تیازولیدین دیونها مطلع شده اند.

TZDsها گروهی از داروهای دیابت نوع 2 هستند که از طریق کاهش تولید گلوکز درکبد و کاهش مقاومت به انسولین در بافت چربی و ماهیچه  به کنترل قندخون کمک می کنند.

بر اساس یافته های محققان دانشگاه ایالتی جورجیا تیازولیدین دیونها گیرنده هایی را در مغز فعال می کنند که مسئول اشتها می باشند و مصرف غذا را تحریک می کنند.

گیرنده های Peroxisome proliferator-activated receptor gammaیک گروه از پروتئینهای گیرنده های هسته ای هستند که با سلولهای agouti-related proteinکه به عنوان سلولهای تحریک کننده ی گرسنگی شناخته می شوند در ارتباط می باشند.

 هنگامیکه محققان این گیرنده ها را در جوندگان فعال کردند، این حیوانات بلافاصله  گرسنه شدند و حتی در زمان خواب بیدار شده و شروع به خوردن غذا می کردند. درمقابل هنگامیکه این گیرنده ها مسدود شدند این حیوانات مقدار کمتری غذا خورده و چربی کمتری را ذخیره می کنند.

 Garretsonنویسنده ی این مقاله و دانشجوی دکتری انستیتوی نوروساینس و مرکز مقابله با چاقی در دانشگاه جورجیا می گوید: افرادیکه از داروهای تیازولیدین دیون استفاده می کنند بیشتر احساس گرسنگی نموده و به همین دلیل مقادیر بیشتری غذا مصرف کرده و دچار اضافه وزن می شوند. نتایج این تحقیق می تواند علت بروز اضافه وزن را با مصرف این نوع از داروها توضیح دهد. نتایج این تحقیق در مجله ی Neuroscienceمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/type-2-drug-thiazolidinediones-linked-to-weight-gain-92914060.html